Doorgaan naar hoofdcontent

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september


Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje. 

Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag!

Dag 1 

Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten. 

Insecten uit de Ourthe
Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa

Het linker insect heb ik niet goed kunnen identificeren. Deze lijkt op een kleine zwarte steenvlieg.  Het was een langwerpig zwart vliegje dat veel op mijn vest zat terwijl ik in het water stond. De middelste is een BWO en de rechter een Caddis larve (Creme/Bruin). Ondanks dat ik heel veel BWO zag stijgen hadden de vissen hier totaal geen interesse in. Geen activiteit aan het wateroppervlakte en ook geen interesse in mijn vlieg. 

Ik besloot een Tan caddis pupa in te zetten onder een kleine beetverklikker. 

Tan Caddis Pupa #16 Black thorax
Tan Caddis Pupa #16 Black thorax


Dit resulteerde al snel in vis. Een paar mooie kopvoorns pakte mijn nimf. 

Kopvoorn uit de Ourthe
Kopvoorn uit de Ourthe met Caddis Pupa
Dit was kenmerkend voor de hele dag. Veel kopvoorn en alver aan de lijn en geen forel te bekennen. 

Dag 2 

Dag twee besloot ik om het verder stroom opwaarts te zoeken. Ik stapte in de auto richting Maboge. Hier is een stuk te vinden met een handige parkeerplaats vlak aan de rivier. Het water zag er goed uit en ik zag meerdere stukken die potentie hadden. 
Na wederom veel alver en kopvoorn aan de haak te hebben geslagen zag ik een snelstromend gedeelte waar net zo goed een bord met "Forel" en een rode pijl had kunnen staan. Na drie worpen was het raak. Een mooie forel 30 cm+ hapte naar mijn nimf (dacht ik). Het was helaas de beetverklikker waar hij interesse in had. Mijn haak zat dan wel aan de zijkant van de bek maar totaal niet goed bevestigd. Omdat je hier alleen weerhaakloos mag vissen was de vis al snel los. Balen maar het gaf hoop. Na nog een paar handen vol kopvoorn had ik eindelijk geluk. Deze forel was wel degelijk geïnteresseerd in mijn caddis pupa.

Forel uit de Ourthe

Een mooie dag met veel vis was goed afgesloten. Ondanks de vele vangsten zat er maar één forel tussen. Ik besloot om nog even het dorp in te rijden om de nieuwste editie van "Peche Mouche" te halen in de hoop wat inspiratie op te kunnen doen. 
Deze editie stond vol mooie caddis patronen. Leuk om te binden en ook vol op aanwezig op het water. Één patroon trok mijn aandacht. Dit was een caddis emerger. Ik heb zelf, net als de vissen daar, een zwak voor emergers. Ze vangen voor mij altijd goed.

CDC Sedge Emerger #14
Sedge Bubble Puff emerger #14

Ik besloot een stuk of 6 hiervan te maken en deze de volgende dag te proberen. 

Benodigdheden:

Haak: TMC 2487 #14
Body: CDC cream. Fibers van de steel af geknipt en op de draad gedubt. 
Vleugel: CDC Oiler puff (Natural Grey of Yellow). Ingebonden met de onderkand naar achteren. 
Thorax: Klein plukje hertenhaar naar achteren in gebonden. Daarna een CDC veer (Natural Grey) gehackled tot aan het haakoog. 

Dag 3

Deze dag besloot ik een stuk van de rivier te bevissen wat ik ook op de eerste dag had bevist. Naast bovenstaande vlieg had ik ook een verbeterde versie van de caddis pupa gebonden die net iets meer in de buurt kwam van mijn eerder gebruikte versie. Tevens heb ik een grotere haakmaat gekozen om zo de kleinere vissen wat meer te omzeilen. 

Tan Caddis Pupa #14 Brown thorax
Tan Caddis Pupa #14 Brown thorax

Wederom begon ik de dag met de nimf en een kleine beetverklikker. Ik kon merken dat deze nimf beter werkte dan de eerste variant. Ondanks dat het kopvoorn was, waren ze net iets groter en veel meer. En helaas weer 4 forellen moeten lossen omdat deze toch meer interesse hadden in de beetverklikker dan in mijn nimf. 


De laatste kilometers voor de camping besloot ik de sedge emerger te gebruiken. 
Ik zag wat meer activiteit aan de oppervlakte en dat spoorde mij aan de nimf weer in de doos te stoppen. Al snel volgde resultaat


Forel uit de Ourthe
Forel uit de Ourthe

Twee mooie forellen op de valreep binnen gehaald. Beide pakte gretig de emerger. Al was de laatste wel heel nipt in het lipje gehaakt. Een paar seconde later was deze waarschijnlijk losgeschoten.

De schemering trad al weer in en het was tijd om te eten en te genieten van een Belgisch biertje. 

Dag 4

De laatste visdag was al weer aangebroken. Jammer, ik had het gevoel er net lekker in te komen. Ik besloot om mijn laatste dag vanaf de camping stroomopwaarts door te brengen. Van de eerste minuut zat de sedge emerger aan het einde van mijn tippet. Na twee worpen was het raak! een mooie forel. Helaas mocht de dag ook weer niet zo goed beginnen. Na een paar seconde wist de forel de haak uit zijn bek te schudden. Helaas, maar pas het begin van de dag. 
Een klein stukje verderop stroomde het wat langzamer. Waarschijnlijk geen forel aanwezig maar wel een mooie kopvoorn.

Kopvoorn uit de Ourthe

Na deze vangst besloot ik door te lopen tot de snelstromende stukken. Ik wilde nu wel eens wat meer forel. Een paar stroomversnellingen achter elkaar zagen er veel belovend uit. Ik zag een perfecte plek met een paar mooie schuilplekken voor forel. Na twee keer de vlieg over laten drijven was het raak.

Forel uit de Ourthe

Ook de tweede stroomversnelling een paar meter verder zag er veel belovend uit. Omdat mijn vliegen vaak pas de tweede of derde keer werd gepakt was ik een beetje verrast toen ik een mooie grote forel achter de stenen vandaan zag komen en, letterlijk, op de mijn vlieg dook. 

Forel uit de Ourthe


Dit bleef een paar stroomversnellingen doorgaan. Blijkbaar was ik op de juiste weg met de juiste vlieg. Na een paar traag stromende stukken met flink wat kopvoorn en alver kwam ik bij een ondiep snelstromend stukje van de rivier. Ik ging langs de kant in het gras zitten om te kijken of er enige activiteit te zien was. Helaas kon ik niets vinden maar besloot toch een paar worpen te maken.

Na drie keer mijn vlieg een flink stuk te laten afdrijven werd mijn vlieg op het einde van de drift gepakt. Ik zag een zilveren glans en ging er automatisch van uit dat dit de zoveelste alver zou zijn. 
Tot mijn verbazing zat er iets heel anders aan het einde van mijn lijn. Een mooi vlagzalm had besloten mijn vlieg op het laatste moment te pakken.

Vlagzalm uit de Ourthe

Een mooi formaat en deze gaf ook een mooi gevecht. Nadat ik de foto's had gemaakt en de vis weer netjes terug had gezet wilde ik in eerste instantie doorlopen. Al snel bedacht ik mij dat deze waarschijnlijk niet alleen zwom. Toch nog even proberen. 
Na een paar worpen werd mijn geduld beloond. Een mooie tweede vlagzalm pakte heel zachtjes de vlieg van de oppervlakte.


Vlagzalm Ourthe


En toen was er al weer een einde gekomen aan een paar prachtige dagen met veel zon en vis en het officiële visseizoen. Ik kan terugkijken op mooie vangsten en een paar zeer koude nachten. Ja, volgende keer wordt het toch een hotelletje of caravan. 

Op naar de herfst met een paar mooie snoeken in het vooruitzicht!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m