Doorgaan naar hoofdcontent

De eerste snoek van het seizoen

De spits afbijten


Officieel is het al herfst en de afgelopen dagen voelen dan ook al zo. Het is weer fris aan het worden, de bladeren bedekken de grond en mijn #8 vliegenlat wordt weer mijn beste vriend. Afgelopen weken kon ik het dan ook niet laten om af en toe een snoekstreamer te binden en uit te proberen. Ondanks dat ik prima vangende streamers in de dozen heb zitten blijf ik het leuk vinden om te blijven binden en combineren. Hierbij een paar van mijn nieuwe favoriete streamers:

Snoekstreamers met wiggle tail

Snoekstreamers met wiggle tail

Mijn favoriete kleurencombinaties zijn:

- Zwart met een beetje rode flash in de staart
- Oranje kop met een goud/gele staart 
- Bruin met koper en mat goud
- Groen met een gouden staart
- Blauw met een zilver/pearl staart (al heel veel op gevangen)
- Koper gemengd met donker bruin en een witte staart

Grijs met zilver kan ik hier ook aan toevoegen maar deze gebruik ik niet vaak. Geen idee waarom niet aangezien de kleur ook goed vangt. 

Afgelopen weekend was dan ook de eerste officiële herfst snoek die mijn streamer niet kon weerstaan. In eerste instantie was het de Bruin met koper en mat goud die de snoek tot bijten wist te verleiden. Helaas was dit van korte duur. Ik voelde een korte klap en de lijn viel daarna weer slap. Balen, maar het was pas het begin. Snel wisselde ik de streamer voor een andere kleur. Blauw met zilver moest het gaan doen. Ik wierp de streamer precies langs dezelfde plak als weer de snoek de eerste keer mijn streamer pakte. Kort strippen en het was raak! De haak bleef nu goed zitten en deze snoek had er zin in! de meters lijn kwamen rap van mijn reel. Geen gigantische vis meer gewoon sterk. Na een mooie drill loodste ik de vis richting mijn schepnet. Tot mijn schrik zag ik dat de haak alleen nog op het randje van zijn lip vast zat. Hopen dat deze getande vriend uitgevochten is. Gelukkig was dit niet het geval. 

Een mooi getekende snoek van +- 70 cm was het resultaat. Een mooi begin en mogen er nog vele volgen deze herfst en winter!

Snoek op de vlieghengel

Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m