Doorgaan naar hoofdcontent

Vis vakantie 2017

Vakanties tot nu toe......


Waarom deze titel? Omdat beide vakanties nog niet voldoende vis hebben opgeleverd en ik vermoed dat er nog wat tripjes aan zitten te komen!

Als eerste zal ik beginnen met mijn vaste trip naar de Ourthe. Voor de derde keer kwam ik aanrijden bij Camping l'Ourthe. Deze lag er een stuk beter bij dan vorig jaar. Voor degene die deze post hebben gemist.... het was echt, echt, echt heel slecht vorig jaar. 

Nu had het de voorgaande dagen flink geregend en was het nog lang niet droog, maar de rivier lag er wat beter bij dan het voorgaande jaar. Ondanks de betere waterstand zag je toch wat donkere stromen in de rivier.


Het water stond niet hoog, maar toch iets te hoog om met de droge vlieg goed uit de voeten te kunnen. Veel met de nymph dus. 
Al snel kwam ik er achter dat ik ditmaal niet mijn mooie, waterdichte GoPro had meegenomen. Dit beperkte toch het foto's maken van de vangsten. Hier een klein overzicht van de verschillen de vangsten:




Een flinke barbeel was toch we het hoogte punt. Zeker omdat ik deze aan mijn #4 orvis glashengel ving. Totaal geen tegenwicht kunnen bieden aan zo'n sterke vis. Daar ben je dan toch wel even zoet mee. Voor de rest een handje vol kopvoorn en kleinere forellen. Niet zo geweldig als ik gewend ben maar toch blij met de vangsten. Wat mij opviel was dat er zeer weinig forellen te bekennen waren. Het grote deel van de vangsten bestond uit witvis (wat ik niet allemaal op de foto heb gezet). Van een local heb ik vernomen dat de komende twee weken veel forel zal worden uitgezet en dat deze jaarlijkse uitzet bepalend is voor de vangsten. Jammer, je hoopt toch dat een rivier een mooi bestand van zichzelf kan hebben. 
Na deze trip voelt het alsof er meer in zit dit jaar. Gelukkig had ik nog een vakantie naar de Vendée tegoed waar ik het op zeebaars kan proberen. Hieronder meer:

Frankrijk (Les Sables d'Olonne)


Je voelt het al aankomen. Twee vakanties in dezelfde post, dat zal niet veel zijn. Klopt! Deze laatste vakantie waar ik kon vissen heeft wat minder opgeleverd dan gehoopt. Omdat ik met mijn vriendin op vakantie was beperkte ik het vissen tot de avonden. Na een korte verkenning van de kustlijn had ik al een paar mooie stekken gezien (dacht ik). Dit was toch wel even wat anders dan de haven van Rotterdam. De rotspartijen liggen hier zeer onregelmatig en zijn slecht te belopen. Daarnaast lag het water vol met uitstekende rotsen die je moest ontwijken tijdens het binnen strippen.
Het vissen tijdens eb was niet te doen. Het vissen tijdens vloed was in sommige gevallen gewoon gevaarlijk. Om bij diep genoeg water te komen moest je aardig wat capriolen op de rotsen uithalen. 
Ik moest het doen met wat kleine zeebaarzen van max. 20 cm en een hele hoop verloren vliegen.

Helaas brak ook nog eens mijn lijn tussen de rotsen. Na wat kunst en vliegwerk heb ik beide uiteinden weer aan elkaar gekregen en kon ik de laatste week gelukkig ook nog vissen. 

Omdat ik op de gladde en wankele rotsen het niet voor elkaar kreeg om ook maar een baars op de foto te krijgen zonder een nat pak te halen zal ik hier dan maar twee sfeer foto's plaatsen. Volgende keer voor de zeebaars toch maar naar Bretagne. 



Zoals ik al zei, ik voel dat er meer in zit dit jaar. Maar snel weer wat plannen en dan hoop ik weer wat mooie vangsten te kunnen tonen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m